Björknässkolan i Nacka kommun

Nyheter

Skolan börjar måndag 17 augusti för elever, varmt välkomna! Läsårsdata

Följ oss på Facebook www.facebook.com/Bjorknasskolan

RSS Feed - Våra nyheter

Nyheter RSS 2.0 Nyheter RSS 2.0
Nyheter ATOM Nyheter ATOM

Telefonlista

  

Björknässkolan
Björknäs skolväg 15

132 44 Saltsjö-Boo

Expeditionen: Johan Alvö  08-718 85 00 070-431 85 00
Rektor: Leif Högström 08-718 85 10 070-431 85 10

Biträdande rektor Björknäs förskolor:
Elisabet Steglin Wahlström 

08-718 86 80

070-431 86 80
Biträdande rektor F-6: Anna Ärnbäck 08-718 85 05 070-431 85 05
Biträdande rektor 7-9: Sara Rydén 08-718 85 00 070-431 85 04
Biträdande rektor Solfjäderns specialsärskola, Björknäs grundsärskola, Björknäs gymnasiesärskola: Ulrika Kjellberg
08-718 85 00 070-431 85 25
IT-chef: Lars Ekelöw 08-718 85 07 070-431 85 07
Intendent: Mats Lindskoug 08-718 85 00 070-431 85 17
Skolpsykolog: Kristofer Andersson 070-430 22 97  
Skolkurator: Helena Eng 070-431 98 77  
Ansvarig speciallärare: Anita Olsson 070-431 85 08  
Skolsköterska: Elin Afzelius 08-718 85 27  
Skolsköterska: Anna Wassberg Åkergren 
08-718 91 90  
Skolläkare: Anna Lundquist 08-718 85 27  
Studie- och yrkesvägledare: Nitha Ridderskans 08-718 85 14 070-431 85 14
Vaktmästare: Urban Adolfsson 070-431 85 15  
Skolmåltid: Raziye Arslan (husmor) 08-718 85 28  
Hemkunskap 070-431 75 98  
NO-institutionen 08-718 85 11  
Kärnhuset lärare 08-718 86 75  
Förskoleklass A 08-718 85 15  073-821 79 17
Förskoleklass B  08-718 85 92  073-820 73 12
Förskoleklass C  08-718 85 18  073-821 75 69
Förskoleklass D 08-718 85 42  073-821 33 70
Öppnings- och stängningsfritids: 
Vintergatan, kl 6:30-8:00, 17:00-18:00
08-718 85 12  
Centrumskolan  08-718 84 73  070-431 84 73
Solfjäderns specialförskola 070-431 86 38  
Grundsärskolan 070-431 95 97  
Gymnasiesärskolan 073-811 63 92  
Björknäs fritidsgård (Centralplan) 070-431 09 59  
Kontraktsfrågor fritidshem/Nacka24:
Susanne Gustavsson
070-431 85 09  

 

 

Vi har varit på resa till England och Wales

 

Vi har varit på resa till England och Wales!

Tio elever i 4a, 4b och 6a från Björknässkolan åkte vecka 39 med sina lärare till London och till Cardiff i Wales. Resan var en del i ett 2-årigt utbytesprojekt med anslag sökta genom EU-kommissionens Comenius.  Initiativtagare är en skola i Wales som tillsammans med en skola i London och två skolor i Berlin sökte samarbetsskolor i Sverige. Två skolor anslöt sig till projektet, Björknässkolan och Bruksskolan i Höganäs.  Under förra läsåret träffades lärarna i projektet för planeringsmöte på Björknässkolan inför en stor träff på Bruksskolan i Höganäs med elever och lärare från de olika skolorna. Totalt involverar projektet 60 elever och deras lärare. Projektets arbetsnamn är S E N S E – Sensitive Europe Needs Sensitive Europeans. Sport och hälsa temat för detta skolutbyte.

Denna gång var det skolorna i London och Cardiff som stod för programmet!

eng1

Här är några klipp ur vår blogg till klassen:

" Hej klassen,

Alla Englandsfarare träffades igår på Arlanda vid halv åtta-tiden och först vid sju-tiden på kvällen var så alla framme vid vårt hotell Premier Inn i stadsdelen Ilford. Vi bor lite nordost i London. Titta på era Googlemaps om ni kan hitta oss!

Vi träffade alla de andra eleverna från andra skolor på Fullwood School. Rektorn berättade info om skolan. Allt var på engelska. Det var skitsvårt! Svårast var det att förstå vad de andra barnen sa för de pratade så fort. Vi fick ryggsäckar som innehöll en klocka, väckarklocka och en vattenflaska. Inför vår rundvandring i London så fick vi varsin T-shirt i olika färger. Vi lekte hela dagen tillsammans med de andra eleverna och hela tiden fick vi prata engelska. Till slut gick det rätt bra!

eng2

Till lunch fick vi äta i deras matsal. Det var jättesträngt! Ingen fick ta själv av maten. Man fick välja på olika maträtter. Man kunde ta pasta som var vegetarisk och potatis med kycklingklubba. Potatisen var inte god. Kycklingklubban var god men lite kall. Vi fick efterrätt också. Glassen var god men hade smält.

eng3

Idag har vi verkligen fått känna att det är “hard work” att resa. Vi har slitit hårt på skosulorna. Hela dagen var vi runt på olika sevärdheter, traskat lå-å-ångt, åkt tunnelbana en hel del och även provat på flera dubbeldäckare. Det har varit kul och fungerat hur bra som helst. London Eye, Milleniumbron, Elisabeth Tower med Big Ben klockan, Buckingham Palace, Lunch i gräset på The Mall, Cable cars, The Tower of London, Trafalgar Square, Piccadilly Circus… Vi har sett stan idag!

eng4

Vilken helt fantastisk föreställning vi har fått se ikväll! Musikalen “Lejonkungen” följde storyn från filmerna om Simba, Pumba och Timon till punkt och pricka så det var lätt att följa med i handlingen även om man kanske inte förstod all engelska. Scenen bestod förstås av Afrikas savann och var så skickligt uppbyggd att vi nästan trodde att vi var där. Djurens kostymer var också så naturtrogna att vi verkligen levde sig in i berättelsen som spelades upp. Sångerna ringde i våra öron när vi klev ut ur teatern i närheten av Covent Garden.

eng5

Det regnade hela bussresan. Med chartrad buss tog vi oss tvärs över landet från hamnstaden London i England till hamnstaden Cardiff i Wales på andra sidan av den stora ön, Great Britain. Några av oss passade på att sova lite. Överhuvudtaget så var det rätt tyst och stilla i hela bussen under den 4 timmar långa resan. Alla var lika trötta efter gårdagens många upptåg och sent i säng.

eng6

Vi fick åka buss igen till platsen där vi skulle paddla kanot. Vi lämnade Cardiff och åkte 40 min genom flera små byar tills vägen blev allt smalare. Skogen blev också allt tätare och vi var i en dal omgiven av 500 m höga rundade kullar. I mitten av dalen låg en stor sjö som visade sig vara en uppdämd vattenreservoar. Härifrån hämtade man dricksvattnet till flera små städer i närheten. Från början hade det legat en hel by med gårdar på platsen men de hade dränkts vid uppdämningen och det enda som syntes var kyrktornet som stack upp ur vattnet. Vi paddlade över byn och där under oss skymtade hustaken! A little scary!

eng7

Skolan låg i ett före detta kolgruvearbetardistrikt och huslängorna som vi såg klättrande på sidorna utmed dalen hade varit deras bostäder medan kolgruvorna var ingång. Cyfarthfa Junior School ligger högt placerad utmed dalsidan och har en fantastisk utsikt över till andra sidan Merthyrdalen. Det går ca 350 elever på skolan i åldrarna 5-11 år. Vi började med morgonsamling och morgonbön. De walesiska eleverna sjöng vackert några sånger i stämmor för oss. Vi var alla imponerade.

Det stod träning inför cricket, netball och rugby på planeringen för sista dagen och vi alla undrade vad det skulle vara. Ovanliga sporter för oss men det lät kul och lockande. Hela dagen tränade vi i 3 st en timmarspass på olika sätt i sporthallen för att man skulle bli allt duktigare i bollkänsla, uthållighet, pass-spel och laganda. Vi kom aldrig till att spela cricket eller rugby men en liten träningsmatch i netball fick vi prova på. I matsalen hängde rugbytröjor från olika tävlingar mellan skolorna. "

eng8

Trötta men nöjda elever och lärare återvände hem till Sverige tusen gånger rikare.

Vilket ”treat” vi hade fått vara med om!

 

Therese Brambeck, klasslärare i 4b


Vad gör Björknässkolans elever på rasterna?

 

Nuförtiden pratas det ofta om att det enda ungdomar gör är att sitta vid datorn eller att sms:a. På Björknässkolan i Nacka har eleverna i årskurs 6 precis fått börja vara i ”fiket”.

- I fiket kan man fika, spela Wii och Xbox, spela airhockey, biljard och pingis. Jag brukar sitta och prata med kompisar, och gå ut på ”gröna gården” när det är varmt ute, säger Emma Walldén, 12 år.

6b-001

På rasterna sitter många elever och pratar, eller fikar.

Fiket är populärt hos nästan alla elever och det tycker Emma med.

- Det är skönt och kul i fiket, nu i sexan kan man ju välja om man vill vara inne eller ute! Det är bra.

Fiket verkar alltså vara en populär plats i skolan.

Åsa Girgensohn, lärare i 6b, menar att skolan satsar mer och mer på miljön och omgivningen i skolan.

- Vi har satsat mycket på fiket och högstadiet nu!

6b-002

Gröna Gården är också en populär plats på skolan att ”hänga” på. Det är en liten bakgård som några sommarjobbare i somras fixade i ordning. När allt är grönt och det är varmt ute är det skönt att sitta på en bänk och prata.

Några tjejer från klass 6b får frågan om vad de gör på fritiden.

- Jag går på klättring, säger Malin Leander, 13 år.

- Jag är mycket med kompisar och spelar gitarr på fritiden, berättar Stina Svensson, 12 år.

- Och jag går på konståkning! utbrister Emma Runnman, 12 år.

6b-003

Sport verkar alltså vara ett populärt intresse hos många av eleverna. Och kompisarna. För här, i skolan, fiket och på gröna gården verkar alla vara vänner.

 

Skrivet av Emma Englund i klass 6B.

404

Felmeddelande

 

404 (Not found) - Sidan kunde inte hittas.
Sidan du försökte nå kunde inte hittas på denna server.

 

Kontakta Björknässkolan om sidan borde finnas.

Artikel om wwf

Artikel i Nacka Värmdö posten 26 Februari 2008.

wwf

Matilda Alberg, Emrik Cygnaeus och Leo Schmid ska bli framtidens miljömedborgare.
FOTO: Jenny Frejing

 

Utvalda att förbättra världen


Saltsjö-Boo 26 februari Björknässkolan har handplockats av Världsnaturfonden som en av tio modellskolor i landet i projektet ”Skola på hållbar väg”. Förutom klimat och miljöfrågor ska eleverna få lära sig att vara bra vänner.

I klass 2A har barnen redan lärt sig en hel del om hur de påverkar sin omgivning genom sina beslut Och nu har de gjort det till sitt ansvar att föra vidare budskapet.
– Jag brukar säga till mina föräldrar när jag tycker att de åker för mycket bil. Då föreslår jag att vi ska cykla istället, säger Emrik Cygnaeus.
Skolbarnen turas också om att hjälpa ”Majsan” som är rast- och miljöansvarig, med att hålla rent på skolgården, kompostera med mera.
– När någon glömmer, brukar vi påminna varandra om att man måste tänka på naturen. Till exempel att vi måste släcka lamporna efter oss, för annars drar det så mycket el, säger Matilda Alberg.
Det märks tydligt att just miljöfrågor är något som lärarna redan prioriterar och diskuterar på Björknässkolan. Och i och med det här projektet kommer skolan att ta ytterligare steg i sitt arbete och ta hänsyn till ännu fler faktorer, för att komma längre på sin väg mot en hållbar framtid.
– Det här innefattar jättemycket. Tanken är att införa ett helhetstänk där vi har fortbildning för all personal och att de i sin tur integrerar detta i sin undervisning, säger Anne Sjö, biträdande rektor och projektansvarig på Björknässkolan.

Ökat elevinflytande
Bland annat ska eleverna få vara med och styra sin skoldag mer än vad de gör nu.
– Det är en av de viktiga delarna i vår satsning. Vi vill att de ska vara med och bestämma rejält så att de verkligen känner sig delaktiga. Vi vill också implementera det här så att det även fortgår i framtiden.
I ett första steg i projektet har skolan gjort en självvärdering med avstamp från hur långt de kommit i sitt arbete, alltså var de står nu.
– Det är utifrån verktyg vi fått från WWF som vi tittat på flera olika punkter och placerat in oss själva i en skala som går från icke-engagerat stadium till avancerat stadium. Skalan ska vara en indikation på hur långt vi kommit och hur vi kan minska våra ekologiska fotavtryck.
Ett exempel är att skolan ser över sin lokala arbetsplan, där kriteriet för att få högsta betyg är att alla skolans arbetslag och enheters arbete ska genomsyras av lärande för hållbar utveckling och att detta står inskrivet i läroplanen.

Redovisning om två år
Målet med projektet är naturligtvis att komma så långt som möjligt när det gäller alla bitar, men redan 2010 ska de tio modellskolorna visa upp sina resultat och erfarenheter vid en nationell konferens.

Skriv ut

Omid Ekhlasi
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


 

Fler artiklar...

  1. Om webbplatsen